XVI Konkurs Biblijny Diecezji Pelplińskiej
„Życie i misja św. Piotra”

Regulamin

I. Założenia ogólne
1. Organizator konkursu

1.1. Konkurs jest organizowany przez Collegium Marianum Liceum Katolickie im. Jana Pawła II w Pelplinie. Współorganizatorami konkursu są: Dzieło Biblijne im. Jana Pawła II Diecezji Pelplińskiej i Parafia Ścięcia Świętego Jana Chrzciciela w Chojnicach.

1.2. Patronat honorowy nad konkursem objął ks. bp dr Ryszard Kasyna, Biskup Diecezji Pelplińskiej, ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk, przewodniczący Dzieła Biblijnego im. Jana Pawła II, Pomorski Kurator Oświaty oraz Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.

1.3. Patronat medialny nad konkursem objęło Radio „Głos” i dwutygodnik „Pielgrzym”.

2. Cele konkursu biblijnego

2.1. Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań uczniów w zakresie Pisma Świętego z uwzględnieniem tematyki życia i misji św. Piotra.

2.2. Wprowadzanie uczniów w samodzielną lekturę Pisma Świętego oraz rozwijanie umiejętności interpretowania tekstów biblijnych.

2.3. Rozwijanie zdolności stosowania w praktyce działań zmierzających do budowania przez uczniów właściwych relacji międzyludzkich w rodzinie, szkole, różnych grupach rówieśniczych.

2.4. Stymulowanie potrzeby dalszego kształcenia się i samodoskonalenia się uczniów.

2.5. Promowanie osiągnięć uczniów, ich nauczycieli i szkół.

2.6. Motywowanie szkół do podejmowania różnorodnych działań w zakresie pracy z uczniem zdolnym.

3. Zakres i tematyka konkursu

3.1. Konkurs jest adresowany do uczniów kl. VII-VIII szkół podstawowych, szczególnie zainteresowanych Pismem Świętym i wykazujących się wiedzą i umiejętnościami wynikającymi z programu nauczania religii.

3.2. Konkurs jest organizowany przede wszystkim dla szkół znajdujących się na terenie Diecezji Pelplińskiej, która terytorialnie leży w obrębie województwa pomorskiego (powiaty: bytowski, chojnicki, człuchowski, kartuski, kościerski, lęborski, słupski, starogardzki, tczewski, wejherowski) i kujawsko-pomorskiego (powiaty: bydgoski, sępoleński, świecki, tucholski).

3.3. Tematykę konkursu stanowi życie i misja św. Piotra Apostoła opisane na kartach Nowego Testamentu. Wymagane od uczniów umiejętności i wiedza w zakresie tekstów biblijnych będących przedmiotem konkursu obejmują i rozszerzają podstawę programową katechezy Kościoła katolickiego w Polsce stosownie do poszczególnych etapów edukacji szkolnej. Tekstem źródłowym wykorzystywanym w konkursie jest Biblia Tysiąclecia (wyd. V). Szczegółowe omówienie przedmiotu konkursu znajduje się w rozdziale III niniejszego Regulaminu.

II. Organizacja i przebieg konkursu
1. Organizacja konkursu

1.1. Konkurs od etapu szkolnego do jego zakończenia na terenie całej Diecezji Pelplińskiej przygotowuje i przeprowadza Diecezjalna Komisja Konkursowa (dalej: DKK) w następującym składzie:

  • ks. dr Wiesław Szuca, dyrektor Collegium Marianum w Pelplinie (przewodniczący),
  • ks. prof. dr hab. Wojciech Pikor, Wydział Teologiczny UMK w Toruniu,
  • ks. dr Jan Doppke, dyrektor Wydziału Katechetycznego Diecezji Pelplińskiej,
  • ks. dr Józef Pick, moderator Dzieła Biblijnego Diecezji Pelplińskiej,
  • ks. dr Wojciech Kardyś, wykładowca Pisma Świętego w WSD w Pelplinie,
  • ks. mgr lic. Tomasz Borek, wikariusz parafii Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Chmielnie,
  • ks. mgr Patryk Wyka, wikariusz parafii Świętej Trójcy w Kościerzynie.

1.2. Konkurs jest trzystopniowy:

EtapTerminMiejsce
Etap szkolny5.12.2024Szkoła uczestnika
Etap powiatowy13.02.2025Szkoły wskazane w zał. 3.
Etap wojewódzki26.04.2025Collegium Marianum w Pelplinie

1.3. Eliminacje konkursowe na wszystkich etapach są przeprowadzane w formie pisemnej. Uczestnicy rozwiązują test zawierający zadania otwarte i zamknięte o różnym stopniu trudności. W ramach etapu wojewódzkiego przewiduje się również część ustną.

1.4. Zadania wraz z ich punktacją na etap szkolny, powiatowy i wojewódzki przygotowuje DKK.

1.5. Konkurs odbywa się w wydzielonych salach z uwzględnieniem zasady samodzielności. Część pisemną eliminacji przeprowadza się anonimowo, a prace są kodowane.

1.6. We wszystkich etapach konkursu w sali mogą przebywać wyłącznie uczestnicy oraz członkowie komisji konkursowej. W składzie komisji nie może zasiadać nauczyciel, który jest rodzicem uczestnika danego etapu konkursu.

1.7. Niestawienie się ucznia o godzinie rozpoczęcia konkursu oznacza rezygnację z udziału w konkursie.

1.8. Każdy uczestnik jest zobowiązany mieć ze sobą ważną legitymację szkolną.

1.9. Z etapu szkolnego konkursu awansują uczniowie z danej szkoły, którzy uzyskali największą liczbę punktów, jednak nie mniej niż 50% punktów możliwych do zdobycia. Liczba uczniów kwalifikujących się z danej szkoły jest uwarunkowana wielkością szkoły zgodnie z poniższym schematem:

  • liczba uczniów w kl. VII-VIII do 200 uczniów: 3 uczniów;
  • liczba uczniów w kl. VII-VIII od 201 do 400 uczniów: 4 uczniów;
  • liczba uczniów w kl. VII-VIII powyżej 401 uczniów: 5 uczniów.

1.10. W przypadku równej liczby punktów zdobytych przez uczniów na etapie eliminacji szkolnych Szkolna Komisja Konkursowa (dalej: SKK) organizuje dodatkowe eliminacje (etap ustny) w celu wyłonienia uczniów awansujących do etapu powiatowego w liczbie odpowiadającej schematowi podanemu wyżej w punkcie 1.9.

1.11. Do etapu wojewódzkiego zostaną zakwalifikowani uczniowie w liczbie 30 z najlepszymi wynikami procentowymi.

1.12. Na etapie wojewódzkim po części pisemnej przewiduje się część ustną, w której bierze udział pięciu najlepszych uczniów z części pisemnej.

1.13. Zdobywcy pierwszych dziesięciu miejsc w finale otrzymują tytuł laureata.

1.14. Organizatorzy zastrzegają sobie zmianę formy poszczególnych etapów w przypadku nieprzewidzianych okoliczności.

1.15. Sprawy nieregulaminowe w niniejszym regulaminie rozstrzyga przewodniczący właściwej komisji konkursowej.

2. Etap szkolny konkursu

2.1. Warunkiem przystąpienia szkoły do konkursu jest zgłoszenie jej za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej konkursu lub przesłanie pocztą elektroniczną „Karta zgłoszenia szkoły do konkursu” (załącznik nr 1) do DKK (e-mail: dbpelplin@gmail.com). Termin zgłoszeń upływa z dniem 31 października 2024 r. Dnia 15 listopada 2024 r. na stronie konkursu zostanie umieszczona lista zgłoszonych szkół.

2.2. Udział uczniów w konkursie jest dobrowolny. W etapie szkolnym konkursu mogą brać udział wszyscy uczniowie zainteresowani konkursem. Opiekunowie uczniów podpisują zgodę na przetwarzanie danych osobowych swego dziecka biorącego udział w konkursie (załącznik nr 2). Podpisane oświadczenia przechowuje nauczyciel przygotowujący danego ucznia.

2.3. Eliminacje szkolne odbędą się 5 grudnia 2024 r.

2.4. Eliminacje szkolne są zorganizowane przez Szkolną Komisję Konkursową powołaną przez dyrektora szkoły. Zasady przebiegu eliminacji szkolnych:

  • Uczniowie rozwiązują test składający się z zadań zamkniętych i otwartych o różnym stopniu trudności. Test z kluczem odpowiedzi zostanie przesłany przez DKK 3 grudnia 2024 r. na adres mailowy przesłany za pomocą formularza kontaktowego lub wskazany na „Karcie zgłoszenia szkoły”.
  • Wszyscy uczestnicy eliminacji szkolnych rozwiązują test w ciągu 60 minut.
  • Z odbytych eliminacji I stopnia SKK sporządza protokół (załącznik nr 4) potwierdzony przez dyrektora szkoły.
  • SKK ma możliwość zorganizowania dodatkowych eliminacji (etap ustny) w wypadku wyrównanego poziomu umiejętności uczniów. SKK określa wymagania etapu ustnego, nie wykraczając poza wymagania stawiane uczestnikom konkursu. Wynik rozmowy z uczniem jest oceniany w skali stopni szkolnych (1-6).

2.5. Do II stopnia konkursu SKK typuje uczniów spośród uczestników I stopnia (szkolnego), zgodnie z punktem 1.9 w rozdziale II niniejszego regulaminu. Przewodniczący SKK przesyła do DKK protokół w wersji elektronicznej najpóźniej do 13 grudnia 2024 r.

2.6. DKK 20 grudnia 2024 r., na podstawie danych przekazanych ze szkół, dokonuje kwalifikacji i ogłasza listę uczniów zakwalifikowanych do etapu powiatowego na stronie internetowej konkursu (www.dbpelplin.edu.pl).

2.7. Dyrektor szkoły przechowuje dokumentację etapu szkolnego (powołanie szkolnej komisji, protokół z etapu szkolnego, prace uczniów oraz oświadczenia rodziców/prawnych opiekunów o wyrażeniu zgody na opublikowanie imienia i nazwiska dziecka oraz jego wyników) do 31 sierpnia 2025 r.

3. Etap powiatowy konkursu

3.1. Eliminacje konkursowe stopnia II (powiatowego) przeprowadza Powiatowa Komisja Konkursowa (dalej: PKK). Obwody komisji powiatowych konkursu określa załącznik nr 3 niniejszego Regulaminu.

3.2. Etap powiatowy konkursu zostanie przeprowadzony 13 lutego 2025 r. Godziny konkursu w poszczególnych powiatach będą podane do 16 stycznia 2025 r. na stronie internetowej konkursu (www.dbpelplin.edu.pl). Czas trwania eliminacji powiatowych wynosi 60 minut.

3.3. Za organizację i przebieg etapu powiatowego konkursu odpowiadają przewodniczący komisji rejonowych.

3.4. Test wiadomości i umiejętności na eliminacje powiatowe wraz z kryteriami oceny i modelem odpowiedzi przygotowuje DKK.

3.5. Podczas eliminacji powiatowych obowiązuje kodowanie prac uczniów i rozkodowanie ich po sprawdzeniu zadań testowych.

3.6. RKK sporządza protokół z eliminacji powiatowych (załącznik nr 5) i dostarcza go w wersji elektronicznej do DKK do 14 lutego 2025 r.

3.7. DKK 28 lutego 2025 r. na podstawie danych przekazanych ze wszystkich komisji powiatowych dokonuje kwalifikacji zgodnie z punktem 1.11 w rozdziale II niniejszego regulaminie i ogłasza listę uczniów zakwalifikowanych do etapu wojewódzkiego na stronie internetowej konkursu (www.dbpelplin.edu.pl).

3.8. Przewodniczący PKK przechowuje dokumentację etapu szkolnego (protokół z etapu powiatowego, prace uczniów oraz dokumentację nadesłaną z DKK) do 31 sierpnia 2025 roku.

4. Etap wojewódzki konkursu

4.1. Eliminacje konkursowe stopnia wojewódzkiego przeprowadza DKK.

4.2 Etap wojewódzki odbędzie się 26 kwietnia 2025 r. o godz. 10:00 w Collegium Marianum Liceum Katolickie im. Jana Pawła II w Pelplinie. Dokładne dane adresowe oraz program finału konkursu zostaną opublikowane na stronie internetowej konkursu do dnia 28 marca 2025 r.

4.3 Eliminacje wojewódzkie są dwustopniowe i obejmują: część pisemną w formie testu oraz część ustną. Na części pisemnej obowiązuje kodowanie prac uczniów i rozkodowanie ich po sprawdzeniu zadań testowych.

  • Pięciu najlepszych uczniów z etapu pisemnego przechodzi do etapu ustnego konkursu. W przypadku, gdy w etapie finałowym większa liczba uczestników będzie miała tę samą liczbę punktów, pod uwagę będą brane punkty z poprzednich etapów.
  • Uczestnik etapu ustnego przygotowuje wypowiedź na następujące tematy: 1. Zaparcie się Piotra i przebaczenie Jezusa. 2. Rola św. Piotra w kształtowaniu się pierwotnej wspólnoty Kościoła. 3. Główne myśli Listów św. Piotra.
  • Czas wypowiedzi do 5 minut.
  • Ocenie podlegać będzie umiejętność rozwiązania problemu postawionego w pytaniu (maksymalnie 3 punkty), poprawność rzeczowa wypowiedzi (maksymalnie 3 punkty), bogactwo języka (maksymalnie 2 punkty) oraz poprawność językowa (maksymalnie 2 punkty). DKK ma prawo do zadawania uczniowi pytań nawiązujących do jego wypowiedzi.

4.4. Pięciu najlepszych laureatów otrzyma nagrody rzeczowe (książki o tematyce biblijnej i albumy). Wręczenie nagród przewidywane jest ok. 14:30 w Collegium Marianum.

4.5 Szczegółowy przebieg finału wojewódzkiego konkursu biblijnego zostanie umieszczony na stronie internetowej konkursu (www.dbpelplin.edu.pl).

4.6 Dokumentacja etapu wojewódzkiego składana jest u przewodniczącego komisji konkursu finałowego.

III. Zakres wymaganej wiedzy i umiejętności
1. Materiały służące przygotowaniu do konkursu

1.1. Przedmiotem konkursu są cztery Ewangelie, Dzieje Apostolskie i dwa listy św. Piotra wraz z przypisami z Biblii Tysiąclecia (wydanie V). Na stronie internetowej konkursu (www.dbpelplin.edu.pl) od połowy września dostępne będą materiały do pracy z uczniami – komentarz oraz słownik autorstwa G. Ravasiego (Biblia dla każdego. Nowy Testament. Tekst – komentarz – ilustracje, t. IX, X i XI, red. G. Ravasi).

2. Etap szkolny

2.1. Zakres materiału

  • tekst biblijny: wykaz fragmentów stanowi załącznik nr 6
  • Hasła słownikowe do podanych wyżej tekstów w: Biblia dla każdego. Nowy Testament. Tekst – komentarz – ilustracje, t. IX, red. G. Ravasi, Kielce 2007).

2.2. Umiejętności

  • uczeń interpretuje teksty ewangeliczne na poziomie dosłownym, przenośnym i symbolicznym,
  • uczeń odtwarza wydarzenia opisane w tekstach ewangelicznych, porządkuje je w kolejności chronologicznej,
  • uczeń charakteryzuje drogę formacji apostolskiej św. Piotra.
3. Etap powiatowy

3.1 Zakres materiału

  • Przedmiotem konkursu będą teksty biblijne stanowiące załącznik nr 6
  • Hasła słownikowe do podanych wyżej tekstów w: Biblia dla każdego. Nowy Testament. Tekst – komentarz – ilustracje, t. IX i X, red. G. Ravasi, Kielce 2007).

3.2. Umiejętności

  • uczeń analizuje, porównuje, syntetyzuje informacje zawarte w tekście biblijnym,
  • uczeń odpowiada na pytania problemowe związane z analizowanymi tekstami biblijnymi,
  • uczeń interpretuje teksty biblijne na poziomie przenośnym i symbolicznym.
4. Etap wojewódzki

4.1. Zakres materiału

  • Przedmiotem konkursu będą teksty biblijne stanowiące załącznik nr 6
  • Hasła słownikowe do podanych wyżej tekstów w: Biblia dla każdego. Nowy Testament. Tekst – komentarz – ilustracje, t. IX-XI, red. G. Ravasi, Kielce 2007).

4.2. Umiejętności

  • Ocenie będą podlegać umiejętności wymagane na etapie podstawowym i powiatowym.
IV. Informacje o konkursie

1. Strona internetowa konkursu biblijnego: www.dbpelplin.edu.pl

2. Facebook: www.facebook.com/dbpelplin

3. Informacji o konkursie biblijnym udziela: ks. Wiesław Szuca (e-mail: dbpelplin@gmail.com; tel. kom. 692 003 903)


Pobierz Regulamin